De auto grijpt het stuur

driverless car
Vergeet vliegende auto’s of rijdende raketten. De echte auto van de toekomst is als een lift. Je drukt op een knopje en hij komt aanzoeven, en vervolgens doet hij zelfstandig al het werk. Wanneer wordt de autonome auto alledaagse werkelijkheid? En willen we dat eigenlijk wel?

Norman Bel Geddes, een van de organisators van de New York World’s Fair, zag het in 1939 helemaal zitten: “In de jaren zestig zullen de auto’s en de snelwegen waarop ze rijden, voorzien zijn van apparaten die de fouten van mensen zullen corrigeren. Ze zullen voorkomen dat een chauffeur de mist ingaat. Ze zullen hem helpen om drukke kruispunten over te steken, zonder snelheid te verminderen maar ook zonder gevaar voor zichzelf of voor anderen.”

Om die toekomst te schetsen, was er op de wereldtentoonstelling een 4000 vierkante meter grote maquette te zien met 500.000 gebouwen, 1 miljoen bomen, 50.000 auto’s, snelwegen en steden. Het publiek vergaapte zich aan de brede wegen waarover fraaie, gestroomlijnde automobielen moeiteloos door het overige verkeer laveerden.

Helaas – zo gemakkelijk bleek het allemaal niet. De auto’s van de jaren zestig waren weliswaar prachtig, maar niet veel veiliger dan auto’s van voor de Tweede Wereldoorlog. Maatregelen als kreukelzones, autogordels, airbags en wegklappende stuurkolommen brachten daar later wel verandering in, maar één onbetrouwbaar en onveilig onderdeel bleef hardnekkig in de auto zitten: de mens achter het stuur.

Maar hoe lang duurt het nog voordat de mens écht achter het stuur is verdwenen? Wat moeten we ons daarbij voorstellen – en willen we dat eigenlijk wel? KIJK blikt in de auto van de toekomst.

Dit is het begin van een artikel, te vinden in KIJK 11/2013. Dit nummer ligt in de winkel van 20 september tot en met 17 oktober.

Meer informatie:

Beeld: Steve Jurvetson/CC BY-SA 2.0

  • rss Subscribe to the comments on this post
  • print Print for later
  • email Tell a friend

Dit artikel is geplaatst in Artikelen met de volgende tags , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

3 reacties

  1. Michiel

    Leuk artikel. Over 50 jaar zie je oudjes opscheppen over die goeie ouwe tijd dat een man nog echt een auto moest besturen:-)
    Maar ik vraag het me af….voor velen is zelf rijden toch een belevenis. Zoiets als Top Gear is niet voor niets zo populair. En wat te denken van motorrijden?
    Maar ik zie wel het voordeel als je naar feestje gaat, of je bent moe en je moet je zelf nog zien te loodsen door een drukke route…dan is zo’n auto-auto erg handig!

  2. AK

    @Michiel.
    Dank voor het compliment.
    De verwachting is dat je als bestuurder altijd een keuze hebt om zelf letterlijk en figuurlijk het stuur in handen te nemen of niet. Wil je genieten van het autorijden, dan schakel je de automatische piloot uit. Moet je nog 1800 snelwegkilometer naar je vakantieadres, dan ga je op de achterbank liggen en laat je de auto het saaie werk doen. En wat motorrijders betreft, ik denk niet dat er snel een ‘auto-motor’ komt. :-)

  3. Grad

    Voor de doorstroming van het verkeer zou het beter zijn als mensen niet meer zelf zouden rijden. Elke dag weer zie ik dat we gewoon niet efficiënt samen kunnen (of willen) werken.