’23 procent van de mannen faket weleens een orgasme’

KIJK-redactie

09 juni 2012 16:00

Ronald Giphart - verbaasd

Schrijver en KIJK-columnist Ronald Giphart verdiept zich in de wondere wereld van het nep-orgasme – bij vrouwen én mannen.

De beroemde duck test (‘if it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck’) gaat vaak op, maar niet altijd. Wat er bijvoorbeeld uitziet als een orgasme, trilt als een orgasme en klinkt als een orgasme, hoeft niet per se een orgasme te zijn. Maar waarom zouden mensen eigenlijk doen alsof zij een orgasme hebben? En zijn het alleen vrouwen die dat doen? Leveren gefakete orgasmen een evolutionair voordeel?

Zes op de tien vrouwen beleeft weleens een theaterclimax. Vaak wordt gedacht dat zij dit doen om de tere ego’s van hun bedpartners niet te knakken. Of, zo zeggen onderzoekers, omdat ze bang zijn dat een man anders ‘te dichtbij komt’. Ook zou een surrogaathoogtepunt seksuele ervaring moeten suggereren.

Evolutionair gezien hebben vrouwen inderdaad belang bij faken. Vrouwen bereiken veel moeilijker een hoogtepunt dan mannen. Wetenschappers denken dat vrouwen faken om mannen aan zich te binden, vanwege de waarde die mannen hechten aan het vrouwelijk orgasme (wellicht omdat het de bevruchting zou bevorderen).

Uit onderzoek blijkt verder dat er een relatie is tussen de kans dat partners van vrouwen vreemdgaan en de mate waarin die vrouwen orgasmen voorwenden. Als vrouwen vermoeden dat hun mannen vreemdgaan, vertonen zij meer cost-inflicting mate retention behavior: ze flirten bijvoorbeeld met anderen voor de ogen van hun partner, in de hoop dat die jaloers wordt, of worden boos op vrouwen die met hun partner flirten. Vrouwen die dit gedrag vertonen, faken eerder orgasmen dan vrouwen die dat niet doen. Hierdoor vermoeden onderzoekers dat de gefakete seksuele ontlading onderdeel is van de evolutionaire strategie van vrouwen om potentieel overspelige partners aan zich te binden.

En mannen? Ja, ook mannen doen aan nepspuiten, al heeft dat op het moment suprême natuurlijk weinig evolutionair voordeel, want gefaket zaad bestaat niet. Toch faket, volgens Engels onderzoek, 23 procent van de mannen weleens een orgasme, waarbij zij als voornaamste reden opgeven dat zij hun partners gerust willen stellen. Mannen faken uit liefde en bezorgdheid – en natuurlijk om gezichtsverlies te voorkomen.

Op internet vond ik tips om te bepalen of je partner wel echt klaarkomt (‘Geen stijve tepels? Dan geen orgasme!’). Maar waarom zou je dit willen weten? Als het voelt als een orgasme en klinkt als een orgasme, behandel het dan als een orgasme, zou ik zeggen. Je partner bedoelt er volgens de wetenschappers in elk geval niets slechts mee.

Ronald Giphart staat met zijn column in elk nummer van KIJK!

Beeld: Celine Gijssen/Studio 5982