Bloed mammoet was vorstbestendig

KIJK-redactie

05 mei 2010 10:00

Wetenschappers hebben DNA van een wolharige mammoet ingebracht bij een bacterie en zo een speciaal eiwit tot leven gebracht dat geen enkel levend wezen nu nog bezit.

Veel dieren, waaronder de mens, hebben hemoglobine in hun bloed. Het is een eiwit in de rode bloedcellen dat zorgt voor het transport van zuurstof. Mammoeten hadden dit ook, alleen hadden zij een unieke variant die ook bij extreme kou zijn werk bleef doen.

“Het is bijzonder om zo’n complex eiwit van een uitgestorven diersoort tot leven te brengen en mutaties van het eiwit te ontdekken die nog nooit zijn gevonden bij een levend wezen”, zegt onderzoeker Alan Cooper van het Australian Centre for Ancient DNA.

De wetenschappers haalden het DNA uit drie mammoeten, gevonden in Siberische permafrost, en brachten het op een speciale manier in bij de bacterie E. coli. Deze produceerde vervolgens het eiwit exact zoals de mammoet dat vroeger deed. “Het resultaat is hetzelfde als wanneer je terug in de tijd zou gaan en een bloedmonster van een mammoet af zou nemen”, aldus wetenschapper Kevin Campbell van de Universiteit van Manitoba in Canada op de BBC News-site.

Zonder dit speciale eiwit  had de mammoet in de kou meer energie verloren, waardoor het dier meer voedsel nodig zou hebben gehad om te overleven.

Bronnen: BBC News