Botten verraden kleur haar en ogen

KIJK-redactie

14 januari 2013 16:00

Dankzij een nieuwe methode kunnen we op basis van botten en tanden bepalen welke haar- en oogkleur onze voorouders hadden.

In eerste instantie ontwikkelden wetenschappers uit Polen en Nederland het zogenoemde HIrisPlex-systeem, dat kijkt naar 24 natuurlijk voorkomende variaties in het DNA die de oog- en haarkleur bepalen, om forensisch onderzoek te verbeteren. Zo kan het nieuwe systeem helpen met het identificeren van criminelen of slachtoffers van een ramp door gegevens te halen uit op zichzelf staand DNA-materiaal. Eerder had de technische recherche alleen iets aan het gevonden DNA als het overeenkwam met gegevens uit een databank.

Uit het meest recente onderzoek, deze week gepubliceerd in Investigative Genetics, blijkt dat het systeem ook DNA-gegevens kan halen uit botten en tanden die veel ouder zijn. Zo bevestigde het analysesysteem dat generaal Wladyslaw Sikorski, die overleed bij een vliegtuigongeluk in 1943, blauwe ogen en blond haar had. De wetenschappers hopen dat het systeem bruikbaar kan zijn om controverses op te lossen rond historische figuren waar kleurenfoto’s bijvoorbeeld van ontbreken.

Het systeem is ook in staat om de oog- en haarkleur van nog veel oudere monsters vast te stellen. Zo bleek een mysterieuze vrouw, begraven tijdens de middeleeuwen in de crypte van de Benedictijner Abdij vlakbij het Poolse Krakau, donkerblond haar en bruine ogen te hebben gehad.

Bronnen: Investigative Genetics, BioMed Central via EurekAlert!

Beeld: Draus-Barini, Walsh, Pospiech, Kupiec, Glab, Branicki en Kayser