IBM laat atomen dansen op film

kijkmagazine

02 mei 2013 09:00

Filmpje atomen IBM

In een nieuw filmpje van computergigant IBM spelen losse atomen de rol van pixels.

Normaal gesproken werken ze bij de onderzoeksafdeling van IBM met individuele atomen om de grenzen van dataopslag te verkennen. Maar je kunt er ook een leuk stop-motion-filmpje mee maken, zo bewijzen ze met onderstaande, aandoenlijke animatie, getiteld A boy with his atom:

Belangrijk is om tijdens het bekijken van het filmpje te beseffen dat elke pixel die je ziet een (koolstofmonoxide-)atoom is, zo’n 100 miljoen keer uitvergroot. De atomen werden met een scanning-tunneling-microscoop op de juiste plek op een koperen plaat gezet, waarna de onderzoekers met hetzelfde instrument een afbeelding van het geheel maakten. 242 van die ‘foto’s’ vormen samen het filmpje hierboven, dat nu officieel te boek staat als de kleinste stop-motion-film ter wereld.

Meer weten? IBM riep een webpagina met achtergrondinformatie in het leven en maakte ook nog een hele reeks ‘behind the scenes’-filmpjes.

Bronnen: IBM Research, The Verge