Computerprogramma spoort kankerbron op

Naomi Vreeburg

12 oktober 2015 11:00

Met een set algoritmes zou een computerprogramma kunnen ontdekken waar een uitgezaaide kankercel vandaan komt.

Kankercellen opsporen en achterhalen waar ze vandaan komen, is tegenwoordig in veel gevallen gemakkelijk. Maar bij 3 tot 5 procent van de patiënten kan de bron niet (snel) worden ontdekt. En dit zorgt ervoor dat een behandeling later wordt gestart of dat de patiënt een chemotherapie moet ondergaan die het hele lichaam aanpakt. Maar Deense onderzoekers hebben een computerprogramma ontworpen dat uitkomst moet bieden.

Zelflerende algoritmes

Het programma, TumorTracer, bestaat uit een set zelflerende algoritmes. Deze kunnen het DNA van uitgezaaide tumorcellen analyseren en vergelijken met bekend weefsel. Zo bouwt de computer een database op en leert welke DNA-patronen bij welke bron horen.

Duizenden kankersamples werden op het programma afgevuurd om te testen hoe goed de methode werkt. De wetenschappers wisten wat de bron van de tumor was en het bleek dat de algoritmes dit ook in 70 tot 85 procent van de gevallen door kregen. En hier deed het programma twee dagen over. “Een dokter heeft hetzelfde tijdsbestek nodig om de bron op te sporen”, vertelt onderzoeker Aron Eklund, die meewerkte aan het systeem, in een persbericht.

Positief gestemd

Klinkt veelbelovend, maar bij kankersamples waarvan de bron nog niet bekend was, lag het percentage rond de 50 procent. Er moet dus nog flink worden gesleuteld aan het computerprogramma. Maar de onderzoekers zijn positief gestemd. Ze denken dat het systeem op een dag zelfs de bron van kankercellen met behulp van een bloedsample kan opsporen.

Bron: BMC Medical Genomics, Technical University of Denmark via EurekAlert!, ScienceAlert