Hoe weten planten dat het lente is?

André Kesseler

10 december 2010 16:00

Het is elke lente weer een klein wonder als planten opnieuw gaan bloeien. Maar hoe weten ze dat het tijd is? Wetenschappers hebben mogelijk de sleutel tot dat mysterie gevonden.

Sibum Sung van de Universiteit van Texas ontdekte dat bomen en planten als het ware aanvoelen dat het nou wel lang genoeg heeft geduurd. Volgens Sung kunnen planten zich natuurlijk niet letterlijk herinneren hoe lang de winter al bezig is. “Ze hebben geen hersenen, maar wel een cellulair geheugen voor de winterperiode.” Sung en zijn collega’s ontdekten dat een RNA-molecuul, dat ze COLDAIR hebben genoemd, van belang is voor dat geheugen.

Volgens Sung werkt het zo. In de herfst zorgt het gen FLC ervoor dat er geen bloemen meer worden geproduceerd om te voorkomen dat de plant daar kostbare energie aan verspilt. Na twintig koude dagen wordt het molecuul COLDAIR actief en begint het met het stilleggen van het FLC-gen, een proces dat tussen de dertig en de veertig dagen in beslag neemt. Als dat eenmaal is afgerond en het in de lente warmer wordt, worden uiteindelijk de genen geactiveerd die voor de bloei zorgen.

Sung en zijn team gaan nu op zoek naar antwoord op de vraag hoe COLDAIR precies door de kou wordt geactiveerd. Het onderzoek kan volgens de wetenschapper onder meer van belang zijn voor de verbetering van allerlei gewassen.

Bronnen: ScienceDaily