KIJK Live! 4: 1 miljard sterren en chemische wapens

kijkmagazine

25 november 2013 09:00

Logo KIJK Live!

Over twee weken is het zover: dan is de vierde editie van KIJK Live! Welke onderwerpen mag je zoal verwachten?

De afgelopen weken is de redactie van KIJK weer druk bezig geweest met het strikken van interessante sprekers voor de laatste KIJK Live! van dit jaar, op 9 december. En we hebben weer een gevarieerd en boeiend programma weten samen te stellen, al zeggen we het zelf. Een tipje van de sluier!

Een miljard sterren

Sterrenkundige Anthony Brown, sinds 1997 betrokken bij Gaia.

Ten eerste wordt heel binnenkort de Gaia-satelliet gelanceerd. Dit technische hoogstandje zal meer dan een miljard sterren gaan bestuderen en zo een driedimensionale kaart van de Melkweg opleveren.

Daarnaast zal de satelliet naar verwachting tussen de 10.000 en de 50.000 (!) planeten buiten ons zonnestelsel ontdekken, circa 100.000 supernova’s waarnemen en de algemene relativiteitstheorie van Einstein op nieuwe manieren op de testbank leggen.

We hebben sterrenkundige Anthony Brown van de Universiteit Leiden, al sinds 1997 betrokken bij de Gaia-missie, bereid gevonden om, ondanks al het werk dat de lancering momenteel met zich mee brengt, te komen vertellen over de wetenschappelijke achtergrond én de technische uitdagingen van de satelliet.

Chemische wapens

Verder gaat de Nobelprijs van de Vrede dit jaar, tot grote verrassing van vele, naar de Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), die toeziet op het opruimen van chemische wapens, onder andere in Syrië.

Ondertussen hebben de VS en Rusland nog flinke voorraden van dit gruwelijke spul liggen, terwijl al in de jaren negentig internationaal is afgesproken dat ze die zouden vernietigen. Hoe zit dat precies? Dat gaat chemische-wapens-expert Sico van der Meer van Clingendael ons vertellen, op de vooravond van de uitreiking van de Nobelprijzen.

Wil je deze én andere praatjes graag bijwonen? Dat kan – en het kost je niets! Geef je op via de site Meet-up als bezoeker en kom langs op 9 december!

De locatie is de Meet and Workspace van de Beurs van Berlage in Amsterdam. De zaal gaat open om 19.30 uur, het officiële programma duurt van 20.00 uur tot 22.00 uur. Na afloop is er gelegenheid tot borrelen met de sprekers, de KIJK-redactie en de andere bezoekers. Kom ook, en spread the word!

Een foto-impressie van de vorige KIJK Live! vind je hier.

KIJK Live! wordt georganiseerd in samenwerking met Martijn Aslander en Permanent Beta.