Kritische vragen over NASA-budget

kijkmagazine

01 mei 2013 16:00

Asteroid Initiative

Een comité van zowel Republikeinen als Democraten is niet gerust op de plannen van de NASA.

Onlangs schreven we op deze site over het voornemen van de NASA om een asteroïde in een baan rond de maan te brengen. Die onderneming zou volgens de ruimtevaartorganisatie minder gaan kosten dan een haalbaarheidsstudie eerder meldde. Nu zijn ruimtevaartmissies die goedkoper uitvallen nogal zeldzaam, dus is het niet vreemd dat het Space Subcommittee, dat zowel Republikeinse als Democratische leden heeft, NASA-directeur Charlie Bolden daar nog eens flink over doorzaagde. Bolden bleef echter bij zijn eerdere standpunt dat het boude plan inderdaad voor minder dan 2,6 miljard dollar moet kunnen worden uitgevoerd.

Op Twitter reageren sterrenkundigen sceptisch. “Klinkt alsof Bolden die hele studie niet heeft gelezen”, stelt astronoom Mike Brown, ontdekker van een aantal belangrijke objecten in de Kuipergordel. Waarop de bloggende sterrenkundige Phil Plait reageerde: “Ja, toen ik de claim las dat het mínder zou gaan kosten dan een studie had geschat, proestte ik het letterlijk uit.”

Opgerekt budget

Een ander punt dat het comité aansneed, was het feit dat de NASA er heel wat verantwoordelijkheden bij krijgt. Zo moet de ruimtevaartorganisatie de kosten gaan dragen voor klimaatsensors, aardobservatiesatellieten en faciliteiten die plutonium leveren voor aandrijvingen van ruimteschepen. “De NASA heeft wel iets meer geld aangevraagd voor klimaatsensors en plutoniumproductie, maar wij maken ons er zorgen over of dat in de toekomst kan worden volgehouden”, meldt het comité. “Het NASA-budget voor wetenschappelijke missies wordt nu al tot het uiterste opgerekt.”

Een pijnlijk puntje was tot slot de James Webb Space Telescope (JWST). Een van de comitéleden vroeg Bolden hoe het daarmee zat, waarna hij verkondigde dat hij elke week een update krijgt en dat het programma nu volledig volgens plan verloopt. Vervolgens las het comitélid een fragment voor uit een recent rapport waarin melding werd gemaakt van twee vertraagde JWST-instrumenten en andere problemen met de ruimtetelescoop. Dit was duidelijk totaal nieuwe informatie voor Bolden – wat opmerkelijk mag heten voor een NASA-directeur die beweert van alle ontwikkelingen op de hoogte te zijn…