Ontploft Betelgeuze in 2012?

kijkmagazine

17 januari 2012 09:00

Betelgeuze ontploft

Zal eind dit jaar de ster Betelgeuze in een supernova veranderen, zoals hier en daar wordt gesuggereerd?

Rond het (vermeende) aflopen van de Mayakalender op 21 december 2012 wordt van alles en nog wat beweerd. Eén claim is dat op die dag de enorme ster Betelgeuze zal ontploffen. Op zich is dat niet onmogelijk: Betelgeuze nadert inderdaad het eind van zijn ‘leven’ en zal naar astronomische begrippen binnen niet al te lange tijd als supernova exploderen.

Probleem is alleen: er is geen enkele sterrenkundige aanleiding om te denken dat dit volgend jaar zal gebeuren, laat staan exact op 21 december. Voor hetzelfde geld is Betelgeuze over 100.000 jaar nog steeds alive and kicking.

En zelfs áls deze rode superreus ontploft, betekent dat niet het einde van al het leven op aarde of iets dergelijks. Daarvoor staat de ster simpelweg veel te ver van ons vandaan.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar [email protected]!

Beeld: David A. Aguilar/CfA