‘Veren veel gewoner bij dinosaurussen’

KIJK-redactie

25 juli 2014 09:00

Ornithischia

In Siberië is een dinosaurussoort gevonden die zowel veren als schubben had. De fossielen doen vermoeden dat veren bij veel meer dino’s voorkwamen dan alleen bij de voorlopers van de vogels.

Hoe de eerste vogels zijn ontstaan, bleef lang een discussie voor de wetenschap. Daarbij werd veel gekeken naar de evolutie van de veren. In 1990 werden in China goed bewaard gebleven dinosaurussen behorende tot de Theropoda gevonden die veel kenmerken van vogels bevatten, waaronder veren. Deze worden dan ook als de voorlopers van de vogels gezien. Nieuw onderzoek van de Universiteit van Tokio laat zien dat ook buiten deze Theropoda er dinosaurussoorten waren met veren.

Isolatiemateriaal

De wetenschappers vonden zes verschillende schedels en honderden botten van dinosaurussen die hoorden tot de Ornithischia. Hierin waren, naast de schubachtige structuren, opvallende veerachtige structuren te vinden. De wetenschappers denken nu dat veren veel meer voorkwamen bij dinosaurussen dan altijd werd gedacht. Misschien beschikten zelfs de eerste dinosaurussen hierover.

Daarnaast ondersteunt dit onderzoek het idee dat veren in eerste instantie niet ontstonden om mee te vliegen. Ze hadden waarschijnlijk nut als isolatie of als aantrekkingskracht voor partners. Pas veel later werden ze gebruikt om er mee door de lucht te kunnen gaan.

Bron: Science