Zonnepanelen produceren mierenzuur

KIJK-redactie

04 juli 2014 16:00

De strijd tegen de klimaatverandering gaat gestaag door. Natuurkundigen hebben nu een manier bedacht om koolstofdioxide om te zetten in een handig zuur.

De uitstoot van koolstofdioxide verminderen, is niet genoeg om klimaatverandering tegen te gaan, volgens sommige wetenschappers. Er zit namelijk al te veel van in de lucht. Er worden daarom steeds meer manieren gezocht om het al aanwezige, overtollige broeikasgas uit de lucht op te nemen. Wetenschappers aan de Princeton-universiteit hebben nu zonnepanelen ontworpen die koolstofdioxide omzetten in mierenzuur. En dit zuur kan goed van pas komen.

De ontworpen zonnepanelen bestaan uit drie elektrochemische cellen die samen net iets minder dan 2 procent koolstofdioxide omzetten in mierenzuur. Dat klinkt als weinig, maar het is twee keer zoveel als de natuur zelf omzet met behulp van fotosynthese. Bovendien verslaat het ontwerp de vorige recordhouder van Panasonic: dit systeem wist slechts 0,2 procent mierenzuur te produceren.

Het verkregen zuur – dat ook voorkomt in diverse planten en dieren –  kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. De meest belovende eigenschap van dit product is dat het waterstof gemakkelijk om kan zetten in een veilige, natuurvriendelijke brandstof. Naast de opname van koolstofdioxide uit de lucht, helpen de zonnepanelen het milieu dus ook indirect op deze manier.

Bronnen: Science, Princeton Journal Watch via Engadget