8 keer: China naar de top

Naomi Vreeburg

23 september 2016 16:00

china

De Chinezen onthulden onlangs een supercomputer, ’s werelds grootste radiotelescoop en een gigantisch watervliegtuig. Ze zijn op weg naar de top.

China timmert lekker aan de weg op het gebied van de ruimtevaart, de marine en de sterrenkunde. En daar houdt het niet bij op. Eigenlijk streven de Chinezen ernaar om overal de beste in te zijn. Acht recente voorbeelden waarmee het land zichzelf als een wetenschappelijke en technologische grootmacht op de kaart probeert te zetten.

1. Grootste radiotelescoop

Bijna drie maanden geleden legde China de laatste hand aan wat nu de grootste radiotelescoop ter wereld is. Het gevaarte is maar liefst 500 meter breed en kreeg daarom de toepasselijke naam Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope (FAST). Zijn missie? Zwarte gaten en pulsars onderzoeken, en het heelal afspeuren naar tekens van leven.

1. Gigantische deeltjesversneller

Size matters, voor de Chinezen. Over vijf tot tien jaar wil China beginnen met de bouw van een nieuwe deeltjesversneller die twee tot vier keer zo groot in omtrek moet worden als de LHC van CERN bij Genève. We hebben het dan over een tunnel van maar liefst 50 tot 100 kilometer lang.

1. Onbemande marine

China wil een muur. Die hebben ze toch al? Ja, maar nu wil het land een soort muur op de oceaanbodem aanleggen die continu naar langsvarende onderzeeboten gaat luisteren. Deze moet China bescherming bieden tegen Japanse en Amerikaanse onderzeeboten. Als een onderzeeboot is ontdekt, worden er onbemande vaartuigen op af gestuurd om de dreiging uit te schakelen.

1. Nucleaire onderzeeboten

Maar dat is niet het enige project dat is opgezet voor PLAN. De Chinese marine loopt namelijk nog achter op de VS en Japan. Een type 095 nucleaire onderzeeboot, waarvan de eerste mogelijk binnen vier jaar in gebruik wordt genomen, moet de afstand tot deze landen kleiner maken. Deze sub moet stiller zijn, en betere sensors en wapensystemen hebben.

1. Snelste supercomputer

Deze zomer werd ’s werelds snelste supercomputer aangekondigd: de Sunway TaihuLight. En deze is helemaal Made in China. Waar andere supercomputers van het land nog draaide op Amerikaanse chips van Intel, is dit krachtige exemplaar gebouwd met enkel Chinese onderdelen. Of de VS het kunnen hebben dat China flink voorop loopt op dit gebied? Zeker niet. Amerika en China zijn dan ook al tijden verwikkeld in een computeroorlog.

1. Eigen ruimtestation

Niet alleen op aarde, maar ook in de ruimte heeft China grootse plannen. Een week geleden zette het land weer een stap in de goede richting, met de lancering van het ruimtestation Tiangong-2 (“Hemels Paleis 2”). Aan boord bevinden zich veertien wetenschappelijke experimenten. Onder andere richten die zich op luchtvervuiling, het laten groeien van planten in de ruimte, en de gezondheid van astronauten.

1. Quantumsatelliet

Niet alleen een ruimtestation werd deze zomer richting ruimte geschoten, ook een quantumsatelliet. Met het lanceren van een dergelijke satelliet heeft China het Westen op dit punt ingehaald. Het meest praktische nut van de quantumsatelliet zit hem in het verder ontwikkelen van een nieuwe vorm van cryptografie, die gebruikmaakt van quantummechanische effecten. Hiermee wordt het mogelijk om boodschappen te versturen die niet ongemerkt zijn af te luisteren.

1. Reusachtig watervliegtuig

Met een lengte van 36,9 meter, ongeveer even groot als een Boeing 737, en een spanwijdte van 39 meter is het geen kleintje. Het Chinese, vliegtuig AG-600 dat zowel kan opstijgen vanaf land als vanaf water, is onlangs onthuld en moet het land weer op de vliegkaart zetten. De Chinezen proberen al jaren mee te doen met de grote jongens in de vliegtuigwereld, maar kennen een geschiedenis van vertragingen en problemen. Of het watervliegtuig hier verandering in gaat brengen… Het is in ieder geval indrukwekkend.