Nieuwe infraroodbeelden van Jupiter geschoten

kijkmagazine

29 juni 2016 09:00

Jupiter in infrarood

Het wolkendek van gasplaneet Jupiter is door een aardse telescoop op spectaculaire wijze in beeld gebracht.

Er zijn weer nieuwe, mooie beelden gemaakt van Jupiter! Alleen niet door de NASA-sonde Juno, die de gasplaneet op een haar na heeft bereikt – want die heeft vandaag al zijn instrumenten uitgezet. De infraroodfoto boven dit bericht is geschoten vanaf de aarde, met de Very Large Telescope (VLT) in Chili.

Geluksfoto’s van Jupiter

Nu is het wel lastig om door de turbulente aardatmosfeer scherpe foto’s te maken van een ver object als Jupiter. Om dat probleem het hoofd te bieden, maakte men bij de VLT-waarnemingen gebruik van lucky imaging. Dat wil zeggen dat er duizenden foto’s worden geschoten, waarvan de onderzoekers alleen de exemplaren bewaren waarop toevallig de invloed van de atmosfeer het kleinst was. Deze lucky images worden vervolgens gecombineerd tot foto’s zoals die hierboven.

Links de nieuwe infraroodfoto van Jupiter, genomen bij een golflengte van 5 micrometer. Rechts de planeet zoals hij er in zichtbaar licht uitziet.

Natuurlijk is het geen toeval dat deze beelden zijn gemaakt terwijl Jupiter op het punt staat voor het eerst sinds jaren aards bezoek te krijgen. Het idee is dat de waarnemingen die de sonde ter plekke gaat doen, kunnen worden aangevuld met een set verse aardse hiresfoto’s, waaronder dus deze. En ach, wie weet probeert de verantwoordelijke sterrenkundige organisatie ESO ook gewoon een PR-graantje mee te pikken van de aandacht die NASA’s Juno-missie momenteel krijgt.

Lees ook: 7 feiten over Juno.

Bron: ESO