Zo dicht bij Jupiter was Juno nog nooit

KIJK-redactie

29 augustus 2016 15:48

Juno

De NASA heeft weer een record verbroken. Dit keer met de ruimtesonde Juno, die dit weekend wel heel dicht bij Jupiter in de buurt kwam.

De ruimtesonde Juno vloog afgelopen zaterdag op een afstand van ‘slechts’ 4200 kilometer langs gasplaneet Jupiter en verbrak daarmee het oude record uit 1971. Dat deed de sonde met een snelheid van ruim 208.000 kilometer per uur. Een plezierreisje was het echter niet. Juno had een missie. De ruimtesonde heeft verschillende metingen uitgevoerd en meerdere foto’s gemaakt.

De NASA verwacht dat de data van de ‘fly by’ over een aantal weken beginnen binnen te stromen. Maar daar houdt de missie niet op. Het ruimtevaartuig zal, als alles goed gaat, nog 35 keer langs de gasbol razen. Daarna zal Juno zichzelf op de planeet laten neerstorten. Een heftig proces waarbij niets van de sonde heel zal blijven.

Gegevens

Voordat het zover is, zal Juno het komende anderhalf jaar echter data verzamelen die de wetenschappers nieuwe inzichten moeten geven over Jupiter. Het vaartuig is daarom uitgerust met onder andere een kleurencamera en een audiorecorder.

Wetenschappers bij de NASA kijken vooral uit naar close-upfoto’s van de polen en Jupiters atmosfeer. “We zijn in een baan waar nog nooit iemand is geweest en deze foto’s geven ons een heel nieuw perspectief op deze gigantische wereld van gas”, aldus Scott Bolton, hoofdonderzoeker bij het Junoproject.

All systems go

Juno is inmiddels geen vreemde meer van Jupiter. Bijna twee maanden geleden werd de sonde al succesvol in een baan rondom de planeet gebracht. Een moment waarbij de wetenschappers van de NASA hun adem inhielden, maar dat volledig volgens plan verliep. Omdat het een erg ingewikkelde procedure is om een ruimtevaartuig in een baan rondom Jupiter te krijgen, zijn de NASA-onderzoekers extra voorzichtig met Juno. Daarom hebben ze alle systemen van het ruimtescheepje uitgebreid getest voordat ze het zo dicht langs Jupiter durfden te sturen.

Tijdens het testen van de systemen heeft Juno niet stilgestaan. Met behulp van de JunoCam maakte het ruimtevaartuig al meer dan 1700 foto’s. Het eerste exemplaar werd zes dagen na aankomst naar de aarde verzonden. Daaruit bleek dat de camera niet is beschadigd tijdens de reis. Ook stuurde Juno al een geluidsfragment van de planeet toe. Daarop hoor je duidelijk de zonnewind die over Jupiter raast.

Bronnen: NASA, Wired, ScienceAlert