De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Ik kan deze column best tien minuten later inleveren’

KIJK-redactie

02 juli 2016 16:00

films

Tech-journalist en KIJK-columnist Niels ’t Hooft over korte films die heel diep gaan.

In zijn webvideoreeks Every Frame a Painting analyseert de Canadese filmkenner Tony Zhou de ‘taal’ van film: compositie, beweging, montage. Hij laat bijvoorbeeld zien hoe de Koreaanse regisseur Bong Joon-ho betekenis legt in shots met meerdere acteurs. Of hoe de Deense regisseur Nicolas Winding Refn de vier ‘kwadranten’ van het filmdoek in zijn voordeel gebruikt.

Dat klinkt misschien obscuur – en dat is precies het punt. Ik hou enorm van films, en nog meer van hoe films worden gemaakt; filmanalyse kan mij niet gedetailleerd genoeg zijn. De video’s van Zhou lijken wel speciaal voor mij gemaakt. Daarom betaal ik via Patreon.com een paar euro voor iedere nieuwe aflevering, terwijl ik die ook gratis zou kunnen kijken. Ik doe dat om ervoor te zorgen dat Zhou video’s kan blijven maken tot hij een oude man is, maar ook gewoon om mijn waardering te laten blijken.

Zo wordt een van de oorspronkelijke beloftes van internet waargemaakt: dat een of andere knakker, waar dan ook op aarde, goed kan blijken te zijn in iets heel specifieks, in dit geval het maken van filmpjes over films. Waar ik vervolgens, heel ergens anders op aarde, naar kan kijken. En bovendien: dat er wereldwijd zoveel mensen dezelfde interesse blijken te hebben dat die knakker ervan kan rondkomen.

Minstens zo interessant is dat het video-essay, zoals Every Frame a Painting, een heel nieuwe mediavorm is, die in wezen voortkomt uit de aard van internet. Voorheen had je natuurlijk tv-programma’s en documentaires over film, maar tien-minuten-video’s die zo diep ingingen op één deelonderwerp? Die bestonden simpelweg niet. Op internet ligt deze vorm juist voor de hand. Zo kan Zhou ruwweg maandelijks iets opleveren, en heeft hij steeds een contactmomentje met zijn fans – wat onder meer helpt bij het werven van Patreon-abonnees.

Bijkomend voordeel is dat je zo’n video-essay veel makkelijker consumeert dan een boek of documentaire. Als Tony Zhou een nieuwe video op YouTube zet, kijk ik hem meteen. Ik kan deze column immers best tien minuten later inleveren.

Niels ‘t Hooft staat met zijn column in elk nummer van KIJK. Deze tekst werd gepubliceerd in KIJK 5/2016



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Artikelen