Eerste waterstoftanker te water gelaten

André Kesseler

18 december 2019 16:00

vloeibare waterstof

Op dit moment varen er tankers de wereld rond met olie, gas en andere brandstoffen. In Japan is nu het eerste schip in gebruik genomen dat vloeibare waterstof kan vervoeren.

Het schip, de Suiso Frontier, werd gebouwd door Kawasaki Heavy Industries en is het eerste in zijn soort. De eigenaar wordt het eveneens Japanse Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association (HySTRA), dat ermee een investering voor de toekomst doet.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vloeibaar waterstof heeft een temperatuur van -253 graden Celsius. Het kost nogal wat energie om dat te bereiken en er gaat door verdamping (boil off) een deel verloren. Tenminste in de relatief kleine tanks waarin dat nu wordt gedaan.

Lees ook:

Vloeibare waterstof

Bij HySTRA denken ze dat de kosten en verliezen omlaag kunnen als er veel grotere hoeveelheden vloeibaar worden gemaakt. Dat wordt straks gedaan in het Australische Latrobe Valley. In een proefproject wordt met behulp van een bruinkoolvergassingsproces steenkool omgezet in waterstof.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Alle geproduceerde waterstof gaat vervolgens per vrachtwagen naar de 150 kilometer verderop gelegen haven waar het over wordt gepompt in de Suiso Frontier. Die brengt de vloeibare waterstof naar Japan waar het gebruikt gaat worden in allerlei industriële processen en op den duur misschien wel voor de aandrijving van vliegtuigen en auto’s.

Hoewel de Suiso Frontier te water is gelaten, is het 115,8 meter lange schip nog niet klaar. Een van de belangrijkste ontbrekende onderdelen is een 1250 kubieke meter grote, supergeïsoleerde tank. Die wordt nu gebouwd en als alles volgens plan verloopt, kan die eind volgend jaar in het ruim worden geplaatst.

Minpuntje in dit fraaie project: de motoren van de Suiso Frontier draaien gewoon op diesel.

Bronnen: HySTRA / Popular Mechanics

Beeld: Kawasaki

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Filmpjes