Printen in drie dimensies

KIJK-redactie

28 april 2011 13:00

Het printen van driedimensionale producten is booming business. Leuk als je een telefoonhoesje naar eigen ontwerp wilt, maar er wordt ook onderzoek gedaan naar serieuzere toepassingen. Hoe lang duurt het voor je een nieuwe nier uit de 3D-printer kunt laten komen?

Laagje voor laagje print de kleine 3D-printer van het Amsterdamse designbureau Freedom Of Creation (FOC) het KIJK-logo. Niet echt een spannende opdracht voor de firma: een logo dat eigenlijk is ontworpen om in twee dimensies op de voorkant van dit tijdschrift te verschijnen. Normaal gesproken concentreert het bedrijf zich op veel complexere, vaak unieke designs, variërend van sieraden en meubilair tot kunstig opengewerkte hoezen voor iPads. Het leverde de ontwerpstudio de afgelopen tien jaar al de nodige internationale faam op: producten van FOC zijn te vinden in diverse musea en designtijdschriften. En dat allemaal dankzij de 3D-printtechniek.

Het principe achter 3D-printen bestaat al 25 jaar en is vrij eenvoudig. Door opeenvolgende lagen van een bepaald materiaal te printen op een ondergrond, ontstaat een product. Dat is veel handiger en sneller dan klassieke productietechnieken, zoals het werken met gietmallen. “Je hebt namelijk veel beter zicht op het productieproces. Ook kun je ontwerpfouten veel sneller en goedkoper corrigeren dan wanneer je bijvoorbeeld steeds opnieuw dure gietmallen moet maken”, vertelt Bram de Zwart, productmanager bij FOC. “Daarnaast kun je ontwerpen maken die simpelweg onmogelijk op een andere manier te produceren zijn.”

Wie een blik werpt op de designs van FOC snapt wat De Zwart bedoelt: wat opvalt, zijn de open structuren en de precieze afwerking van de producten. Universitair docent Jouke Verlinden van de afdeling Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft bevestigt dit: “Het 3D-fabricageproces is inderdaad snel en controleerbaar. Bovendien heb je veel vormvrijheid en kun je flexibel omgaan met de verschillende technieken, omdat je bronbestanden digitaal zijn.”

Dit is het eerste gedeelte van een artikel uit KIJK 6/2011, in de winkel van 6 mei tot en met 2 juni. De tekst werd geschreven door Wouter Janssen.

Beeld: FOC/Amsterdam Worldwide/ASICS



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Artikelen