Games grotendeels gemaakt door computers

Naomi Vreeburg

13 oktober 2014 11:00

Het klinkt misschien wat vreemd, maar eindelijk zijn er échte computergames. Dat wil zeggen: spellen die grotendeels door computers worden gemaakt. Dat neemt de ontwerpers veel werk uit handen en betekent voor de spelers meer spanning en afwisseling.

Het is druk in het kantoor van Abbey Games, op de tweede verdieping van de Utrechtse Dutch Game Garden. Door het wereldwijde succes van hun game Reus (2013) hebben de vier oprichters een half dozijn medewerkers in dienst kunnen nemen. Maar niemand maakt levels. Dat doet de computer voor ze. Abbey past namelijk toe wat wel ‘procedurele generatie’ wordt genoemd: het automatisch aanmaken van spelinhoud volgens een slim systeem van logische regels.

In steeds meer videogames zorgt zo’n systeem niet alleen voor de omgevingen, maar ook voor missies, vijanden, graphics, muziek. Er worden zelfs hele sterrenstelsels gegenereerd. Dat is niet alleen voordelig voor de makers, die minder handwerk hoeven te verrichten. Ook de spelers varen er wel bij; voor hen zorgt deze ‘proceduraliteit’ voor afwisselendere en spannendere games. In de toekomst zou deze techniek zelfs een oneindige stroom van verrassende spelconcepten mogelijk kunnen maken.

Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 12/2014. Dit nummer ligt in de winkel van 16 oktober tot en met 12 november.

Meer informatie:

Tekst: Niels ’t Hooft



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Artikelen