Zijn er ook dieren die aan fotosynthese doen?

KIJK-redactie

22 juni 2015 11:00

Doorgaans is het kunnen leven van de zon voorbehouden aan planten en algen. Maar doen dieren ook aan fotosynthese?

Planten en algen hebben chloroplasten waarmee licht kan worden omgezet in voedingsstoffen. In dieren is dat vermogen nooit geëvolueerd. Toch bestaat er een dier dat wel kan fotosynthetiseren: de zeeslak Elysia chlorotica. Die kan zelf geen chloroplasten produceren, maar is zo slim om ze te stelen van algen die hij eet.Elysia-chlorotica

De chloroplasten worden opgenomen door cellen in het verteringsstelsel en de zeeslak krijgt er daadwerkelijk een groene kleur van. Het beest kan negen maanden met de chloroplasten doen. Onlangs bleek dat de slak ook enkele genen van de alg heeft opgenomen in zijn eigen DNA, die helpen om de chloroplasten in goede vorm te houden.

Lees ook waarom katten graag in dozen zitten.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar [email protected]!

Tekst: Hidde Boersma