‘Titanic kwijnt weg op de zeebodem’

Laurien Onderwater

22 augustus 2019 15:59

titanic brian kilmeade

Sterke zeestromingen, corrosie en metaal-vretende bacteriën zorgen ervoor dat het beroemde wrak langzaam aan het verdwijnen is.

Voor het eerst in 15 jaar hebben duikers beelden gemaakt van de Titanic, die op 3800 meter diepte op de bodem van de Atlantische Oceaan ligt. Sommige delen van het wrak waren, verrassend genoeg, in goede conditie. Maar helaas laten de beelden ook zien dat het grootste gedeelte van het schip flink is aangetast.

Aftakeling

Een internationaal team van diepzeeduikers bezocht het wrak vijf keer om er goede beelden van te maken. Historicus en Titanic-kenner Parken Stephenson vertelt aan de BBC dat wat hij tijdens een van de duiken zag schokkend was. Het ergste verval was zichtbaar aan de stuurboordzijde (rechterzijde) van de officierenverblijven.

Ook een van de bekendste beelden van de Titanic, de badkuip van de kapitein, is verdwenen. Verder zegt Stephenson dat het dekhuis aan die kant aan het instorten is, evenals de luxe hutten. En die aftakeling wordt alleen nog maar erger. “De Titanic keert terug naar de natuur”, voegde de historicus eraan toe.

Metaal-vreters

Verantwoordelijk voor de teloorgang van het schip, dat in de nacht van 14 op 15 april 1912 zonk, zijn het zoute water dat het metaal doet corroderen, de sterke zeestroming en metaal-etende bacteriën.

Het is niet de eerste keer dat de aftakeling van een wrak wordt versneld door metaal-etende bacteriën. Eerder schreven we al op de website over de Duitse onderzeeboot U-166 die ook ten prooi was gevallen aan deze micro-organismen. Bovendien werd dat proces nog eens versneld door olie die was vrijgekomen bij een boorplatformramp in de Golf van Mexico.

“Uiteindelijk zal ieder ijzeren wrak vergaan door een combinatie van corrosie door het zout in zeewater en ijzer-etende bacteriën – ook de Titanic gaat hard achteruit”, zei marien microbioloog Inez Flameling (University College Roosevelt) toen.

De wetenschappers willen nu gaan bestuderen hoe verschillende soorten metalen in de Atlantische Oceaan eroderen, zodat ze kunnen inschatten hoelang de Titanic nog heeft. Dat het scheepswrak verdwijnt, staat echter als een paal boven water.

Bronnen: BBC News, ScienceAlert