Vanaf vandaag te koop: KIJK 9/2019

Laurien Onderwater

22 augustus 2019 06:59

KIJK 9/2019

Ren naar de winkel, want de nieuwste editie van KIJK ligt in de schappen. Met op de cover: kosmische mysteries.

Vergeleken met een eeuw geleden is onze kennis van het heelal explosief toegenomen. Desondanks, of misschien juist daarom, zijn er genoeg kwesties waar astronomen en natuurkundigen zich nog altijd het hoofd over breken. We nemen de zeven grootste mysteries onder de loep.

Verder in dit nummer:

• Seth Lloyd bedacht het eerste ontwerp voor een quantumcomputer. Hoe kijkt hij 26 jaar later tegen de huidige ontwikkelingen aan?
  • Overleden artiesten verschijnen steeds vaker op het podium als zogenaamd hologram. Maar met holografie heeft dit niets te maken.
  • Het belang van dromen is groter dan veel mensen denken. Door middel van deze nachtelijke avonturen oefenen we onder andere voor uitdagingen in het echte leven.
  • Drones rukken niet alleen op in de bewaking en de fotografie, maar ook in de agrarische sector. Zes manieren waarop ze boeren kunnen helpen.
  • Op eilanden worden dieren vaak veel kleiner of groter dan hun soortgenoten op het vasteland. Er zijn de laatste jaren zelfs overblijfselen van miniatuurmensen ontdekt. Wat schuilt er achter de ‘eilandregel’?

KIJK 9/2019 ligt in de winkel tot en met 18 september. Je kunt het nummer ook online bestellen in onze webshop.

Cover: iStock/Getty Images, NASA