‘Af en toe op je bek gaan, is heilzaam’

KIJK-redactie

22 februari 2019 12:59

KIJK durf

Met het coveridee voor KIJK 3/2019 begaf de redactie zich op onbekend terrein, want in het 51-jarige bestaan van KIJK is nog nooit zoiets gedaan.

Zo ongeveer op de dag dat we deze editie van KIJK naar de drukker stuurden, hadden we een strategiebijeenkomst. De directie van New Skool Media, waar KIJK deel van uitmaakt, wilde ons graag deelgenoot maken van de koers die het bedrijf gaat varen. De thema’s waren Trots, Durf, Kennis en het bouwen van Communities (hoe verbind je lezers aan je merk).

Durven

De dag werd gevuld met workshops, presentaties, vraagsessies, ingewikkelde dansjes en een les over de kunst van het complimenteren. Maar de thema’s zetten me aan het denken. Zijn we trots op KIJK? Nou en of. We zijn daar misschien een beetje bescheiden in, maar trots zijn we zeker. Hebben we de benodigde kennis in huis? Absoluut. Na een halve eeuw KIJKs in elkaar sleutelen, weten we op de redactie echt wel wat we doen. Maar durf…?

Durf brengt me bij de voorplaat van deze KIJK. Daar denken we altijd diep over na. We kiezen een mooie, spannende foto of illustratie en bedenken daarna de briljante teksten (hoezo bescheiden?) die we daar overheen zetten. Technisch gezien niet heel ingewikkeld. Tot nu. Iemand had namelijk bedacht dat bij het fijne verhaal van Jean-Paul Keulen over donkere materie een bijzondere cover wel leuk zou zijn. Een zwarte. Een glimmende. Met matzwarte letters. (De covertekst ‘dark matter matters’ durfden we dan weer niet aan.)

Als dat maar goed gaat

Maar met dat coveridee begaven we ons op onbekend terrein, want in het 51-jarige bestaan van KIJK hebben we dat nog nooit gedaan. Om de matte letters erop te krijgen, zijn aparte trucjes nodig en is de voorplaat van het blad dat je nu in handen hebt nog een keer extra door de drukpersen gegaan. Goed resultaat niet gegarandeerd.

Zelfs in de ogen van onze normaal gesproken uiterst stabiele vormgever Arnold Ritter zag ik op de dag van de deadline twijfel en een snufje paniek. Maar hé. De directie wil durf, dus we gaan ervoor.

Een ander onderdeel van de strategiedag was een workshop over falen en aan het eind daarvan kregen we een rode sticker met de kreet ‘Als dat maar fout gaat…’ Hoewel het niet mijn hobby is, ben ik van mening dat op je bek gaan heel heilzaam is voor een mens. Toch hoop ik hard dat het goed komt met onze cover. Terwijl ik dit schrijf, weet ik het antwoord nog niet. Jullie inmiddels wel.

Deze redactioneel staat ook in KIJK 3/2019.

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Mens