Zo ziet het coronavirus eruit

Naomi Vreeburg

14 februari 2020 15:59

virussen

We lezen genoeg over SARS-CoV-2, maar weet je ook hoe dit nieuwe coronavirus eruitziet? Bekijk de nieuwe microscoopbeelden.

Mensen in ziekenhuizen, medisch onderzoekers in beschermende pakken en natuurlijk Chinezen met kapjes voor hun gezicht. Dit zijn de beelden die worden getoond als het over de uitbraak van het nieuwe coronavirus gaat. De veroorzaker van al deze ellende, het virus SARS-CoV-2, blijft echter vaak ‘buiten beeld’. Rocky Mountain Laboratories (RML) brengt daar verandering in.

Het laboratorium, onderdeel van het National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID) in de VS, schoot microscopische beelden van het coronavirus dat al meer dan 60.000 mensen ziek heeft gemaakt en meer dan duizend levens heeft gekost.

Kleurplaten

Het RML nam allereerst samples van door het virus aangetaste cellen uit een Amerikaanse patiënt. Vervolgens plaatsten de onderzoekers ze onder de rasterelektronenmicroscoop en de transmissie-elektronenmicroscoop. Beide apparaten maken gebruik van een elektronenstraal om de samples zichtbaar te maken. Virussen zijn veelal te klein om waar te nemen met een lichtmicroscoop.

De onderzoekers kleurden de beelden later in zodat de verschillende onderdelen goed van elkaar te onderscheiden zijn:

Rasterelektronenmicroscoop toont het nieuwe coronavirus (geel) tussen menselijke cellen (blauw, roze en paars).
Rasterelektronenmicroscoop toont het nieuwe coronavirus (geel) tussen menselijke cellen (wit en rood)
Transmissie-elektronenmicroscoop toont het nieuwe coronavirus (rood) tussen menselijke cellen (geel).

Koninklijk uiterlijk

Het NIAID wijst erop dat de microscopische foto’s grote gelijkenissen vertonen met MERS-Cov (het coronavirus dat in 2012 toesloeg) en het originele SARS-Cov dat in 2002 dood en verderf zaaide. “Dat is niet vreemd”, laat het instituut weten in een blogpost. “De stekels op het oppervlak geeft de virussen hun familienaam – corona, wat Latijn is voor ‘kroon’.” Virussen met een koninklijk uiterlijk dus, maar we zien ze liever niet meer terug.

Meer lezen over de uitbraak van het coronavirus? KIJK beantwoordde vijf belangrijke vragen over de ziekte.

Bronnen: Flickr, Livescience, ScienceAlert