Computer leert pokeren

KIJK-redactie

10 januari 2015 13:00

Wetenschappers hebben een computer leren pokeren. Het is de eerste keer dat een spel waarin niet alle informatie bekend is, zo goed als opgelost wordt.

Het is niet de eerste keer dat een computer een spelletje leert spelen. Deep blue won een pot schaken van grootmeester Kasparov, destijds de beste schaker ter wereld, en de computer Watson won in 2010 met gemak van menselijke tegenstanders in de quiz Jeopardy! (Zoals te zien op dit filmpje.) Het verslaan van mensen is echter niet hetzelfde als het begrijpen van een spel en het is wetenschappers dan ook nog niet gelukt een computer een spel met onvolledige informatie te leren. Tot nu.

Wetenschappers hebben namelijk een computer geleerd om te pokeren. Bij dit kaartspel is niet alle informatie bekend. Je weet niet of de tegenstander goede of slechte kaarten heeft en of hij bluft of niet. Voor een computer is dat lastig te begrijpen.

Heads-up limit Hold’em

Texas Hold’em is de populairste pokervariant. De computer speelde het kaartspel met slechts een tegenstander (heads-up) en de spelers gebruikten vaste inzetten en een vast aantal raises. Het spel heet dan heads-up limit Hold’em. Door het gebrek aan informatie is dit spel voor een computer veel moeilijker op te lossen dan schaken.

Zo goed als opgelost

Toch hebben wetenschappers de computer nu zoals gezegd geleerd het kaartspel zo goed als op te lossen. Niet helemaal dus, maar wel bijna. Als een computer een spel eenmaal heeft opgelost, zal hij op de lange termijn altijd winnen. Omdat er een kanselement in het pokerspel zit, wint hij echter niet elke hand. Maar als de tegenstander fouten maakt, wint de computer wel altijd.

Wanneer een spel zo goed als opgelost is, speelt de computer bijna perfect. Hij zou op de lange termijn kunnen verliezen, maar per hand verliest hij gemiddeld zo weinig (voor de pokeraars: een duizendste van een blind) dat een speler die zijn hele leven lang twaalf uur per dag poker speelt na zeventig jaar niet met zekerheid zal kunnen zeggen of de computer het spel heeft opgelost of zo goed als opgelost.

Je kunt hier binnenkort zelf tegen de computer pokeren.

Bronnen: Science, University of Alberta via EurekAlert!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws