Data opgeslagen in waterstofatomen

Laurien Onderwater

27 juli 2018 15:59

waterstofatomen

Het is een team onderzoekers van de University of Alberta gelukt om gegevens op te slaan in de kleinste atomen die er zijn.

Data worden opgeslagen op harde schijven. Bij het woord harde schijf heb je al snel een beeld voor je van zo’n zwart kastje, maar er wordt al geruime tijd gewerkt aan veel kleinere opslagruimtes. Zo zijn wetenschappers er in het verleden al in geslaagd om stukjes digitale informatie op te slaan in een enkele molecuul of in een enkel atoom. Dit moest alleen wel gebeuren bij extreem lage temperaturen.

Maar nu is het een groep wetenschappers gelukt om data op te slaan in de kleinste atoom die er is: het waterstofatoom (dat slechts een halve nanometer ‘groot’ is). En dit gebeurde gewoon bij kamertemperatuur.