Gaat het plukken van haar kaalheid tegen?

Naomi Vreeburg

11 april 2015 13:00

Laat die haargroeimiddelen maar staan; haren plukken is de nieuwe manier om kaalheid tegen te gaan, zo claimen Schotse onderzoekers.

Help! Wat te doen als je haar begint uit te vallen en er zelfs al kale plekken ontstaan? Smeren met haargroeimiddelen? Onderzoekers van de Dundee Universiteit hebben een ander idee: haren uit je hoofd trekken. Maar zo gaan er toch juist nog meer haren verloren? Eerst wel, maar wanneer je ze in een bepaald patroon uit je bol plukt, komen er veel meer terug. Deze resultaten publiceerden de wetenschappers in het blad Cell.

Immuuncellen in actie

Chih-Chiang Chen en zijn onderzoeksteam kwamen tot hun ontdekking door 200 haren één voor één uit de ruggen van muizen te plukken. Telkens deden ze dit in een andere patroon. Bij sommige dieren trokken ze de 200 haren uit een gebied dat groter dan 6 millimeter in doorsnede was. Dit werd beschouwd als een groot oppervlak. Bij andere muizen werd deze hoeveelheid haren uit een gebied met een doorsnede tussen de 3 en 5 millimeter geplukt.

Wanneer de wetenschappers de haren uit een groot oppervlak trokken, groeiden er geen extra haartjes terug. Maar wanneer er 200 haren uit een kleiner gebied werden geplukt, kwamen er zo’n 1200 (!) voor in de plaats. Zelfs op plekken waar de muizenruggen met rust waren gelaten.

Maar hoe kan dit? Wanneer er haren uit de muizen worden verwijderd, geven de haarzakjes een signaal af. Het immuunsysteem vangt dit op en stuurt cellen naar de geplukte plek. Op hun beurt geven ze een stof aan de omliggende haarzakjes met de boodschap dat het tijd is om meer haar te gaan produceren.

Communicerende haarzakjes

De onderzoekers denken dat de haarzakjes niet individueel werken, maar dat ze met elkaar moeten communiceren door chemische signalen af te geven; een proces dat ze quorum sensing noemen. Pas wanneer genoeg haarzakjes op de hoogte zijn van wat er is gebeurd, produceren ze meer haren. Dit verklaart direct waarom plukken in een groot gebied geen extra haren opleverde: de haarzakjes liggen daar simpelweg te ver van elkaar af om te communiceren.

Of de tactiek ook bij mensen werkt, moet overigens nog worden getest. De onderzoekers hopen dat het haren plukken uiteindelijk mensen met alopecia – een haaraandoening waarbij een persoon vrij plotseling gedeeltelijk kaal wordt – zal helpen. Hoewel het geen pijnloze behandeling lijkt te worden…