Kleine, zachte robot doet aan breakdancing

Karlijn Klei

12 december 2020 15:00

robot

Naast een indrukwekkende dansmove, kan de kleine bot met behulp van licht en roterende magnetische velden ook wandelen, rollen, en pakketjes vervoeren.

Steeds meer zien we in de ‘van oudsher’ rigide robotica, meer zachte varianten voorbijkomen. Een nieuwe voor het rijtje is de kleine ‘vierpotige’ robot die de onderzoekers van de Northwestern-universiteit ontwikkelden. De bot, een soort piepkleine mix van een zeester en een vierpotige octopus, kan onder meer wandelen, door smalle openingen kruipen en pakketjes meenemen. Daar komt geen hardware aan te pas, zo schrijven de onderzoekers in vakblad Science Robotics. Het robotje doet zijn moves met behulp van licht en magnetische velden.

Aan de wandel

Het (nog) naamloze robotje is ongeveer een centimeter groot en is ontworpen om onder water (of in een vergelijkbare vloeistof) zijn ding te doen. Het bestaat uit een geraamte van nikkel nanodraden omhuld door een ‘lijfje’ van hydrogel. Dankzij de nikkel in de kern kan het robotje met magnetische velden bestuurd worden.

Dankzij de lichtgevoelige moleculen in de hydrogel, reageert de zachte bot ook op licht. Daarmee kan meer water in de hydrogel worden opgenomen of juist worden afgestaan en is de ‘stijfheid’ van de naar gelang aan te passen. Normaal ligt de bot plat, maar zodra hij aan licht wordt blootgesteld, worden de lichtgevoelige moleculen waterafstotend (hydrofoob). Hierdoor buigen de pootjes naar binnen et voilà; hij staat.

Lopen, rollen, dansen

Met verschillende combinaties van magnetische velden en licht, kan het robotje zo al aardig wat trucjes. Naast wandelen – een heel aardige stap per seconde (zie het filmpje hieronder) – kan het ook rollen, pakketjes oppakken, meenemen en op commando loslaten. De onderzoekers maakten eerder al een vergelijkbaar robotje, maar die was met een stap per 12 uur, véél langzamer.

Dansen kan de robot ook. Althans: de moves (zie openingsbeeld) zijn stiekem niet bedoeld als vermaak, maar om los te komen van eventuele klevende pakketjes. Als het werk erop zit, keert de aquatische bot met een eenvoudige draai aan de lichtknop terug naar zijn platte ‘rusttoestand’.

Transporteur

In de toekomst hopen de onderzoekers hun creatie dusdanig te verkleinen dat het gebruikt kan worden om dienst te doen als piepkleine transporteur. Zo zou hij katalysatoren om chemische reacties te versnellen of medicatie in het menselijk lichaam af kunnen leveren. Ook zou de kleine, zachte robot bijvoorbeeld vervuilende stoffen uit water kunnen vissen.

Bronnen: Science Robotics, Northwestern University, EurekAlert!, New Atlas