Kun je dik worden van actiefilms?

KIJK-redactie

03 september 2014 11:00

Een nieuw onderzoek toont aan dat tv-kijkers meer eten als ze naar actiefilms kijken dan als ze naar talkshows kijken.

Steeds meer onderzoek toont aan dat televisie kijken de snackdrang van een persoon verhoogt. Wetenschappers hebben nu aangetoond dat dit niet voor alle programma’s hetzelfde is. Ze lieten  proefpersonen televisie kijken en gaven hen snacks. Zo ontdekten ze dat actiefilmkijkers bijna twee keer zo veel eten als talkshowkijkers.

Onderzoekers gaven 94 proefpersonen M&M’s, druiven, wortels en koekjes, waarvan ze mochten eten terwijl ze 20 minuten televisie keken. Een derde van de deelnemers keek een fragment van de actiefilm The Island, een ander deel keek dezelfde film zonder geluid en de derde groep keek een talkshow (the Charlie Rose Show).

Twee keer zo veel

Uit het onderzoek bleek dat mensen die een actiefilm kijken bijna twee keer zoveel eten als mensen die een talkshow kijken. Degenen die The Island zonder geluid keken aten 36% meer dan de talkshow-kijkers, de mensen die de film mét geluid keken maar liefst 98% meer. De filmkijkers kregen ook meer calorieën binnen.

Degenen die de film met geluid keken, aten gemiddeld 354 calorieën, de groep die de film zonder geluid keek, kreeg per persoon 314 calorieën binnen en de talkshowkijkers verorberden ‘slechts’ 215 calorieën.

Snelle beelden leiden af

De wetenschappers denken dat dit komt doordat de snelle camerabeelden met veel  overgangen je afleiden van wat je eet. Daardoor let je niet zo op wat je in je mond steekt en krijg je dus meer binnen.

De onderzoekers gaven in hun paper ook tips om niet te veel te eten tijdens de film. In plaats van een hele zak chips of een heel pak koekjes klaar te leggen kun je bijvoorbeeld een bakje chips of een of twee koekjes klaarleggen en de rest in de kast laten liggen. Ook kun je kiezen voor gezonde snacks zoals wortels en druiven.

Bronnen: Journal of the American Medical Association: Internal Medicine, Cornell Food & Brand lab via EurekAlert!

Beeld: Daniel Miller



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws