Schulden geven jonge mensen zelfvertrouwen

Marysa van den Berg

08 juni 2011 10:00

Studie- en creditcardschulden zijn goed voor jonge mensen. Dat blijkt uit een nationale enquête in de VS.

Hoe meer schulden, hoe meer zelfvertrouwen. Dat is de verrassende conclusie van een onderzoek uitgevoerd door Rachel Dwyer en collega’s van de Ohio State-universiteit. Zij ondervroegen 3079 personen van 18 tot 34 jaar over hun gevoelens omtrent hun schulden. De ondervraagden tot 28 jaar gaven aan dat zij dankzij hun geldschuld meer in zichzelf geloofden en zichzelf een goede kans gaven om hun doelen te bereiken. En dat geldt voor zowel studie- als creditcardschulden.

Dat klinkt misschien erg tegenstrijdig, maar het is volgens de onderzoekers goed te verklaren. Een studieschuld geeft aan dat je geïnvesteerd hebt in een toekomst met een goede baan en dat geeft een lekker gevoel.

Lastiger te verklaren is waarom ook creditcardschulden dit effect hebben. Mogelijk betalen studenten hun dure studieboeken met de creditcard. Maar het betaalmiddel wordt ook gewoon gebruikt voor spontane aankopen, zonder oog voor de toekomst. Dit kan volgens Dwyer  tijdelijk een goed gevoel geven, maar verklaart niet de flinke boost in zelfvertrouwen op langer termijn. Daarvoor zal extra onderzoek nodig zijn.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de positieve effecten van een geldschuld verschillen tussen arme en rijke jongeren. De sloebers halen meer voldoening uit hun schulden dan de rijker bedeelde leeftijdsgenoten. De kansen op een rijke toekomst geeft ze blijkbaar veel voldoening.

Hoe fijn die investering in studie en dus een goede baan in eerste instantie ook lijkt, het tij begint op latere leeftijd te keren. De ondervraagden vanaf een jaar of 30 bleken een stuk gestresster te zijn over hun schulden dan hun jongere medemensen. De baan valt tegen en het terugbetalen van de schulden valt hen zwaar.

Dwyer waarschuwt dan ook om te gemakkelijk over schulden te denken. Investeren in een goede toekomst is OK, maar je moet het geld helaas altijd terugbetalen.

Bronnen: Ohio State University, Social Science Research

Beeld: Chris Young/CC-by-SA 3.0



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws