Vlinder en bij drinken ‘krokodillentranen’

KIJK-redactie

2014-05-02 16:00:16

Toen in december 2013 een boot langzaam over Rio Puerto Viejo voer, kregen de passagiers onverwachts een bijzonder schouwspel te zien. Een vlinder en een bij lesten hun dorst met tranen van een kaaiman.

De vlinder (Dryas iulia) en de bij (Centris sp.) fladderden ongeveer een kwartier om de ogen van de krokodilachtige (Caimanus Crocodilus) heen, terwijl die rustig bleef liggen. De insecten waren waarschijnlijk op zoek naar extra mineralen en eiwitten.

Drinken uit mensenogen

Dergelijk gedrag is overigens al eerder waargenomen. In 2012 observeerden Olivier Dangles en Jérôme Casas een bij die uit de ogen van een schildpad dronk. En in 2009 werd zelfs melding gemaakt van Thaise bijen die een teug namen uit de ogen van mensen.

turtle_bee

Zout is op land vaak schaars, zeker voor vegetarische dieren. Vlinders drinken daarom weleens uit zoutwaterpoelen. Er zijn ook dieren bekend die zout en andere mineralen uit bloed, zweet en urine halen.

Bronnen: Ecological Society of America, Ecological Society of America via EurekAlert!

Beeld kaaiman: Carlos de la Rosa