3D-projecties in Star Wars-stijl gemaakt

Laurien Onderwater

26 januari 2018 12:59

hologrammen

Een sciencefictiondroom komt uit: beelden kunnen nu in 3D in de lucht worden afgebeeld. En nee, het zijn geen hologrammen.

Star Wars-fans kennen de scène maar al te goed: Prinses Leia verschijnt in Star Wars: A New Hope als driedimensionale miniatuur voor de neuzen van Obi-Wan Kenobi en Luke Skywalker. In Star Wars zijn zulke projecties mogelijk, want alles kan in de filmwereld. Maar in real-life bleven ze uit.

Tot nu, want onderzoekers van Brigham Young University hebben aangetoond dat ze volledig driedimensionale projecties van bewegende beelden kunnen maken. Daarvoor gebruiken ze licht en deeltjes in de lucht.

Géén hologram

Hologrammen kennen we al langer en die zijn ook mega tof. Maar een groot minpunt eraan is dat je niet om een hologram heen kunt lopen, omdat het beeld wordt geprojecteerd op een scherm. En dat is met deze nieuwe techniek – die de onderzoekers optical trap display hebben genoemd – wél mogelijk. Het team benadrukt dan ook dat dit géén hologrammen zijn, maar 3D-projecties.

De techniek werkt als volgt: met behulp van een reeks laserstralen worden deeltjes in de lucht – plantvezels, genaamd cellulose, om precies te zijn – ongelijkmatig verhit. Hierdoor kunnen de onderzoekers de deeltjes laten bewegen in de lucht. Vervolgens projecteert een tweede reeks laserstralen zichtbaar licht (rood, groen en blauw) op de plantvezels, terwijl ze door de lucht bewegen.

Wanneer de deeltjes snel genoeg bewegen, zien wij mensen ze als een lijn. En als het beeld snel genoeg verandert, lijkt het te bewegen. Op deze manier waren de wetenschappers in staat om 3D-lichtanimaties te maken in de lucht, zoals onderstaand filmpje laat zien.

In de kinderschoenen

De techniek bevindt zich nog in de startfase; de vlinder is niet groter dan een centimeter, terwijl daar wel een grote beamer voor nodig is. Tot nu toe heeft het team een prisma in de lucht weten te ‘tekenen’, een vlinder, het universiteitslogo, de aarde en zelfs een van de studenten gekleed in een labjas. Bij de laatstgenoemde projectie duurde het wel 40 secondes voordat hij in de lucht was getekend.

Daarnaast heeft de techniek nog meer nadelen, waaronder de wind. Zodra die op komt zetten, kan hij de lasers verstoren, waardoor optical trap display nog niet geschikt is om buiten uit te voeren. Maar toch, het is de onderzoekers gelukt om driedimensionale afbeeldingen in de lucht te projecteren en dat is al een hele prestatie!

Het onderzoek staat gepubliceerd in Nature.

Bronnen: Nature, Nature.com, ScienceAlert, The Guardian