Verzonken stad blijkt gemaakt door bacteriën

KIJK-redactie

07 juni 2016 11:00

verzonken stad

Snorkelaars dachten op de Griekse zeebodem een verzonken stad te hebben ontdekt. Het blijkt echter het werk te zijn van bacteriën.

Op de bodem van een ondiepe zee, nabij het Griekse eiland Zakynyhos, deden snorkelaars in 2014 een zeldzame vondst. Ze ontdekten brokstukken die veel weg hadden van resten van een verloren stad. Maar de ‘verzonken stad’ blijkt na nader onderzoek niet gemaakt te zijn door mensen, maar door bacteriën.

Stijgende zeespiegel

Hoewel de vondst leek op een ruïne van een verloren stad, vonden verschillende archeologen het destijds al vreemd dat er op deze plek verder geen aanwijzingen voor een oude beschaving werden gevonden. Zij vroegen zich af of er inderdaad ooit mensen hadden geleefd, die wellicht door de stijgende zeespiegel gedwongen waren om te vluchten.

Om het antwoord te achterhalen, onderzocht een Brits onderzoeksteam de gevonden brokstukken. Dit deden zij met behulp van microscopen en röntgenapparatuur. De wetenschappers ontdekten dat de mysterieuze objecten ongeveer 3 miljoen jaar geleden zijn ontstaan uit methaangas, dat uit de zeebodem komt.

Natuurlijk cement

Verschillende bacteriën voeden zich met dit methaan en bij het verbrandingsproces vormt zich het mineraal dolomiet. Dit is een natuurlijk cement, van waaruit de brokstukken zijn gevormd. Volgens de onderzoekers zijn dit soort structuren van natuurlijk cement niet uniek. Wel gebeurt het zelden dat ze zich in ondiep water vormen.

Het zou overigens goed kunnen dat wij hier in de buurt ook een ‘verzonken stad’ van bacteriën hebben. De onderzoekers vermoeden namelijk dat deze structuren eveneens in de Noordzee aanwezig zijn, aangezien daar veel koolwaterstoffen lekken.

Bronnen: Marine and Petroleum Geology, The Guardian