Bestaan er ook warmbloedige planten?

KIJK-redactie

10 april 2017 13:00

warmbloedige planten

De meeste planten die je om je heen ziet, hebben ongeveer de temperatuur van de buitenlucht waarin ze staan. Maar zijn er ook warmbloedige planten?

Er bestaat een handjevol planten die zelf hitte genereren en dus warmer worden dan de omgeving. Deze soorten zou je dus warmbloedige planten kunnen noemen. Een voorbeeld van zo’n plant is de Symplocarpus foetidus, ofwel stinkdierkool. Dit vrij zeldzame plantje komt voor in de bossen en moerassen van Noord-Amerika, waar in de winter een flink pak sneeuw ligt. Maar door de unieke eigenschap om zichzelf te kunnen opwarmen, heeft het van de kou niet veel last.

Om zich in het voorjaar zo snel mogelijk te kunnen voortplanten, zet de stinkdierkool zijn eigen interne kacheltje aan. Het plantje doet dit door zetmeel in zijn wortels af te breken. De uit elkaar vallende zetmeelmoleculen verliezen energie. Die energie komt vrij in de vorm van warmte. Op deze manier kan hij tot wel 25 graden Celsius warmer worden dan zijn omgeving.

De sneeuw die tijdens de winter het plantje heeft bedekt, smelt op die manier razendsnel. Zodra dat is gebeurd, kan de plant beginnen met bloeien. En ook dan heeft de natuurlijke cv-installatie een voordeel. De onsmakelijke geur van de bloem – vandaar de naam stinkdierkool – wordt namelijk versterkt door de warmte en dat trekt insecten aan die de bloemen bestuiven.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar [email protected]! Deze vraag kon je vinden in KIJK 3/2017.

Tekst: Jasper Verhaar