Boek: De terugkeer van de mammoet

Naomi Vreeburg

01 november 2017 10:59

Wereldwijd proberen wetenschappers uitgestorven diersoorten, zoals de mammoet, opnieuw tot leven te wekken. Auteur Torill Kornfeldt ging langs deze projecten en beantwoordt vragen als ‘Waarom doen ze dit?’ in haar boek De terugkeer van de mammoet.

Veel dieren en planten zien we liever niet van de aardbodem verdwijnen. En dus zetten natuurorganisaties zich in om soorten te behouden. Maar we kunnen niet al deze wezens van de uitsterving redden. En eenmaal uitgestorven komen ze niet meer terug. Toch? Dat valt nog maar te bezien. Onderzoekers van over de hele wereld zijn bezig met het weer tot leven wekken van uitgestorven soorten.

In het boek De terugkeer van de mammoet schrijft wetenschapsjournalist Torill Kornfeldt over haar bezoeken aan deze wetenschappers. Zo doet Ben Novak hard zijn best de trekduif terug te brengen, wil Jeanne Loring de noordelijke witte neushoorn een tweede leven geven en is George Church bezig met zijn ambitieuze plan om de mammoet weer op aarde rond te laten stampen. Een fascinerend boek, waarbij ook de haalbaarheid van deze projecten en de ethische aspecten aan de kaak worden gesteld.

**** | 256 pagina’s | € 19,99 (paperback)