DNA uit spinnenweb verkregen

Naomi Vreeburg

27 november 2015 13:00

Biologen zijn erin geslaagd om het DNA van zowel zwarte weduwes als hun prooi uit een web te halen.

Met meer dan 40.000 spinachtigen is het lastig voor biologen om de – soms piepkleine – beestjes te identificeren. Een handige methode is het verzamelen van het DNA van de spinnen, maar hiervoor moet het dier eerst worden doodgemaakt. Of toch niet? Nee, zo laten Charles Xu en zijn collega’s nu zien. Zij hebben aan de hand van DNA op het web kunnen achterhalen wie de bewoner was én wat hij weken geleden had gegeten. De dieren verliezen dan weliswaar hun bouwwerk, maar niet hun leven.

Zwarte weduwe

De wetenschappers stortten zich op het web van zwarte weduwes die in gevangenschap leefden. Allereerst voerden ze de spinnen krekels om een aantal weken later het web te bestuderen. Hiertoe staken ze een steriele stok in het web om het er vervolgens omheen te draaien, zo beschreven de onderzoekers in PLOS One. Met een speciale methode verkregen ze hier DNA uit.

En niet alleen het DNA van de zwarte weduwes was te herkennen, maar ook dat van de krekelsoort die op het web was gelegd. Zelfs het DNA van buren die een aantal keren over het web hadden gelopen, was te identificeren.

Citizen science

De volgende stap is om te achterhalen of deze methode ook goed werkt bij spinnensoorten die leven onder andere omstandigheden. Als dit zo is, ziet Xu een citizen science-project wel voor zich. “Mensen kunnen wereldwijd deelnemen door spinnenwebben te verzamelen en ze naar mij te sturen”, vertelt hij aan Gizmodo. “Ik kan deze mensen dan vertellen welke beestjes in hun omgeving leven.”

Dus je weet wat je binnenkort te doen staat. Niet een spinnenweb in huis te lijf gaan met een stoffer, maar met een steriele satéprikker en opsturen naar Xu.

Bronnen: PLOS One, Gizmodo