Duurzame energie dankzij zon-aangedreven watersplitsing

kijkmagazine

04 september 2018 08:59

Met the best of both worlds ontwikkelden Cambridge-onderzoekers een semi-kunstmatige vorm van fotosynthese om zo duurzame energie uit de splitsing van water te ‘persen’.

Als je één belangrijk biologisch proces zou moeten noemen, kies je waarschijnlijk fotosynthese. En dat zou zeker niet gek zijn. Fotosynthese is het proces waarbij voornamelijk planten met behulp van licht het voor elkaar spelen water en koolstofdioxide om te zetten in zuurstof en glucose. Die suikers gebruiken ze voor hun eigen groei en die zuurstof, daar pikken wij fijn van mee.

Fotosynthese bestaat uit veel verschillende stappen. Eén daarvan is de splitsing van water in waterstof en zuurstof. Bij deze zogeheten fotolyse – splitsing door zonlicht – komt energie vrij, en dát wekte de interesse van de onderzoekers van de Universiteit van Cambridge. Ze ontwikkelden een semi-kunstmatige variant van fotosynthese om zo duurzame energie op te wekken uit enkel water en zonlicht.