’s Werelds eenzaamste kikker vindt partner

Karlijn Klei

17 januari 2019 12:59

De vondst van vijf soortgenoten maakt een eind aan de eenzaamheid van kikker Romeo. Men dacht dat deze waterkikker de laatste in zijn soort was.

Als vermoedelijk de laatste Sehuencas waterkikker, bracht Romeo maar liefst tien jaar door in een aquarium in Bolivia. Onderzoekers hoopten soortgenoten te vinden die de kikkerpopulatie nieuw leven konden inblazen. Dat moment lijkt nu te zijn aangebroken. Wetenschappers zouden in een afgelegen Boliviaans nevelwoud een aantal van de kikkers gevonden hebben – met daartussen mogelijk Romeo’s Julia.

Lees ook: Pijlgifkikker camoufleert zich met felle kleuren

Koppel

Tien jaar lang werd gedacht dat Romeo de allerlaatste in zijn soort was. Vorig jaar kreeg de amfibie zelfs zijn eigen profiel op een datingswebsite. De Sehuencas waterkikker (Telmatobius yuracare) bleef al die jaren alleen, ondanks talloze zoektochten naar soortgenoten.

Grote vreugde dus, toen een recente expeditie uitmondde in de vondst van maar liefst vijf andere waterkikkers. Drie mannetjes en – hoera voor Romeo! – twee vrouwtjes. De onderzoekers noemden een van de vrouwtjes dan ook prompt Julia.

Race tegen de klok

De kikkers zijn nu in quarantaine in het natuurhistorisch museum in Cochabamba in Centraal-Bolivia. Hier zullen ze onder andere behandeld worden voor chytridiomycose, een overdraagbare ziekte die amfibieën wereldwijd uitroeit.

Daarna zullen Romeo en Julia elkaar eindelijk ontmoeten. Dan is het hopen dat het stel flink wat kroost op de wereld zet. De onderzoekers hopen de kikkers namelijk, zodra ze in groten getale zijn toegenomen, weer in het wild uit te zetten. Of dat voldoende zal zijn om de soort van uitsterven te redden, is niet duidelijk.

Nu maar hopen dat het met het amfibische paar beter afloopt dan met de naamgenoten uit Shakespeares tragedie.

Bron: BBC News