Film: Star Men

kijkmagazine

14 oktober 2016 16:00

Star Men (banner)

Begin november te zien op het filmfestival InScience in Nijmegen: de documentaire Star Men. KIJK keek hem alvast.

Vijftig jaar geleden vertrokken vier jonge Britse sterrenkundigen naar het Amerikaanse CalTech: Donald Lynden-Bell, Roger Griffin, Wal Sargent en Neville Woolf. Vervolgens maakten ze allemaal op hun eigen gebied naam binnen de astronomie. In de documentaire Star Men komt het inmiddels bejaarde viertal opnieuw bij elkaar, om een tocht door de VS te maken langs een aantal befaamde telescopen.

De filmposter van Star Men.

Zware voettocht

Toegegeven: Star Men is geen film die van het scherm af spettert. Toch is het best fascinerend om de hoofdpersonen te volgen op hun road trip. Ook als je niet in het bijzonder in sterrenkunde bent geïnteresseerd, trouwens. De vier oude mannen halen namelijk niet alleen herinneringen op aan hun wetenschappelijke carrières, maar overpeinzen daarnaast de veroudering en de dood.

Dat thema veroudering komt ook terug in wat je ziet. Bijvoorbeeld als een geplande voettocht door de bergen (waar überhaupt maar twee van de vier astronomen zich aan wagen) toch wat lastiger verloopt dan gedacht. Zelfs de eigenwijze Griffin (76), die claimt nog een marathon binnen vier uur te kunnen lopen, krijgt het op een gegeven moment zwaar.

Het onderwerp sterfelijkheid krijgt bovendien ongepland een extra lading. Aan het eind blijkt namelijk dat een van de vier hoofdpersonen, voormalig Palomar Observatory-directeur Wal Sargent, zeven maanden na voltooiing van de documentaire is overleden.

Korte inleiding

Star Men is te zien op het wetenschapsfilmfestival InScience in Nijmegen, op vrijdag 4 november vanaf 21.15 uur en op zondag 6 november 2016 vanaf 15.15 uur. Bij de vertoning van 6 november verzorgt KIJK-adjuncthoofdredacteur Jean-Paul Keulen een korte inleiding. Daarin gaat hij in op het baanbrekende werk van misschien wel de beroemdste ‘star man’ uit de documentaire, Donald Lynden-Bell, die bedacht dat zich in de centra van sterrenstelsels weleens zwarte gaten zouden kunnen ophouden.

Op de website van InScience kun je het hele programma bekijken en tickets bestellen.

Meer KIJK tipt