Fruit langer vers door eetbaar laagje zijde

KIJK-redactie

10 mei 2016 09:00

eetbaar laagje

Een eetbaar laagje van zijde beschermt fruit tegen bacteriën, ontdekten onderzoekers.

Nu het mooie weer toeslaat vullen we onze fruitschaal maar al te graag met heerlijke zomervruchten zoals aardbeien, bessen, frambozen en meloenen. Een groot nadeel van het fruit is echter dat het snel bederft. Maar daar hebben onderzoekers van de Turfts University een oplossing voor gevonden: een dun laagje zijde.

Eetbaar laagje

De wetenschappers hebben een eetbaar eiwit in zijde ontdekt, dat het fruit kan beschermen tegen bacteriën: fibroïne. Wanneer de vruchten worden ondergedompeld in deze zijde-eiwitten worden ze minder doorlatend voor water en zuurstof. Hierdoor bederft het fruit minder snel. Het laagje gaat bovendien uitdroging tegen.

De Amerikaanse onderzoekers hebben het eetbare laagje eiwit als eerst uit op vers geplukte aardbeien getest. Terwijl aardbeien normaal gesproken na zeven dagen uitgedroogd en verkleurd zijn, waren de gecoate aardbeien na een week nog sappig en stevig.

De experimenten werden ook uitgevoerd op bananen. Zij zijn, anders dan aardbeien, in staat om te rijpen nadat ze zijn geoogst. De bananen zonder zijdecoating werden na 9 dagen al slap en bruin, terwijl de bananen met het laagje fibroïne na dit tijdsbestek nog stevig en geel waren.

Smaak

Ondanks de uitkomsten is het nog maar de vraag of onze zomervruchten binnenkort een laagje zijde bevatten. De wetenschappers zijn namelijk nog niet klaar met het onderzoek; zij moeten nog ontdekken of de coating de smaak van de vruchten beïnvloedt. En dat is natuurlijk ook belangrijk!

Bronnen: NatureTelegraph, Gizmag