Generator van visschubben gemaakt

KIJK-redactie

12 september 2016 16:00

Er wordt volop vis gegeten in de wereld, maar met de schubben wordt bijna nooit iets gedaan. Daar zou weleens snel verandering in kunnen komen.

Visschubben zorgen voor ontzettend veel biologisch afval. Zonde, moeten Sujoy Ghosh en Dipankar Mandal hebben gedacht. Het duo onderzocht daarom de eigenschappen van de schubben en wist er een elektrische generator mee te bouwen die zonder batterij kan functioneren. En dat bleek verbazingwekkend makkelijk.

Klappen

Dankzij collageen worden schubben elektrisch geladen wanneer ze onder spanning komen te staan. Als deze spanning wordt losgelaten, komt de elektriciteit vrij. De wetenschappers gebruikte dit zogenoemde piëzo-effect in hun generator. Zij maakten de schubben schoon, sloten daar gouden elektroden op aan en lamineerden het totaal zodat er een gesloten circuit ontstond.

Tijdens het testen koppelden de wetenschappers vier van de generators aan elkaar. Vervolgens waren ze in staat om 77 ledlampen te laten branden door simpelweg in hun handen te klappen.

Medisch

De wetenschappers hopen de generator dusdanig te kunnen verbeteren dat hij kan worden ingezet voor medische apparaten die continu een kleine stroomimpuls nodig hebben. Denk daarbij aan pacemakers en inulinepompen.

De generator is een grote sprong vooruit op medisch gebied. Hij bestaat niet alleen grotendeels uit biologisch materiaal, maar is ook niet afhankelijk van giftige stoffen zoals lood en bismut, die je vaak vindt in andere generatoren en batterijen.

Maar het is te hopen dat de generator ook voor commercieel gebruik gaat worden ontwikkeld. Dan kun je bijvoorbeeld overal je telefoon opladen door even te wandelen of, net als de makers, in je handen te klappen.

Bronnen: AIP, PhysicsworldPopular Science