Google Earth-krater onderzocht

KIJK-redactie

28 juli 2010 10:00

Twee jaar geleden werd de krater Kamil ontdekt met Google Earth. Nu is hij aan een nader onderzoek onderworpen.

De 45 meter brede bij 16 meter diepe krater is gevormd door de inslag van een meteoriet. In 2008 werd de kater opgemerkt door Italiaan Vincenzo de Michele in het programma Google Earth (coördinaten 22º 01′ 06″ N 26º 05′ 15″ E); hij bevindt zich ten noorden van de grens tussen Egypte en Soedan. Een onderzoeksteam bezocht de krater en is nu terug met de resultaten.

De onderzoekers hebben 5000 stukken ijzermeteoriet in de omgeving gevonden die bij elkaar 1,7 ton wegen. In combinatie met de afmetingen van de krater vermoeden de wetenschappers dat de meteoriet een kleintje was die 5 tot 10 ton woog en 1,3 meter breed was. De snelheid waarmee hij insloeg, wordt geschat op 3,5 kilometer per seconde.

Bijzonder aan de krater is dat hij erg goed bewaard is gebleven. Hij heeft zelfs nog ejectastralen: strepen veroorzaakt door het uitgeworpen materiaal van de meteorietinslag. Door de aanwezigheid van deze stralen vermoeden de onderzoekers dat de krater hoogstens 5000 jaar oud is – een jonkie dus, naar geologische begrippen.

Bronnen: PhysOrg.com