Hommel voelt elektrisch veld door haartjes

Naomi Vreeburg

31 mei 2016 17:00

elektrisch veld

Het elektrisch veld van planten, kan door hommels worden waargenomen. Maar hoe? Met behulp van hun haartjes.

Hommels kunnen bloemen opsporen door gebruik te maken van hun kleur en geur. Maar ze zouden ook het elektrisch veld van de bloemen kunnen gebruiken. Hoe de diertjes dit doen, was nog niet helemaal bekend. Tot nu, zo stellen onderzoekers van de University of Bristol. Zij hebben namelijk ontdekt dat de haartjes van de hommel het elektrisch veld oppikken.

Zenuwcellen

De onderzoekers bootsen elektrische stimuli na in hun laboratorium en stelden (helaas dode) hommels hieraan bloot. Met een laser vibrometer brachten ze de bewegingen van de minuscule haren en antennes in kaart. Beide onderdelen van de hommel bleken te bewegen als gevolg van de elektrische signalen, maar de haartjes gingen net iets sneller heen en weer en maakten grotere bewegingen.

Door de buiging van de haren worden zenuwcellen aan de basis van de haarzakjes geactiveerd. Zo zouden de hommels het elektrisch veld ‘voelen’. Volgens de onderzoekers kunnen ze deze elektrische signalen op 10 centimeter afstand opmerken. Een kleine afstand voor ons, maar voor een hommel is 10 centimeter toch een paar keer zijn eigen lichaamslengte.

Lange rij ontdekkingen

“Als je je bedenkt hoe de dieren leven – een groot deel van hun leven in een donker nest, maar een klein deel van hun leven op zoek naar voedsel buiten – is het niet verrassend dat ze allerlei zintuigen hebben om dingen waar te nemen”, mailt bijenexpert Koos Biesmeijer (Naturalis Biodiversity Center). “Deze studie is een prachtige, nieuwe ontdekking in de lange rij ontdekkingen over hoe bijen stand houden in hun complexe en steeds veranderende wereld.”

Bronnen: PNAS, Science