Hubble kiekt galactisch duo

Laurien Onderwater

02 december 2019 15:59

sterrenstelsels

De ruimtetelescoop trakteert ons op een spectaculair plaatje van twee enorme sterrenstelsels in een kosmische omhelzing.

Sommige sterrenstelsels blijven ver uit elkaars buurt, terwijl andere gevaarlijk dicht bij elkaar komen. Van dat laatste is sprake als het aankomt op de stelsels NGC 6285 (links) en NGC 6286 (rechts), samen Arp 293 geheten, gelegen in het sterrenbeeld Draak.

Botsende sterrenstelsels

De twee spiraalvormige sterrenstelsels bevinden zich op een afstand van 250 miljoen lichtjaar van de aarde en staan 130.500 lichtjaar van elkaar af. Toch zullen de kosmische buren uiteindelijk fuseren. De foto die Hubble nam, toont een vroeg stadium van deze galactische ontmoeting.

Zo’n botsing kan redelijk rustig verlopen, waarbij het ene sterrenstelsel vreedzaam de andere opslokt, of de samensmelting gaat gepaard met een hoop bombarie. In deze plaat kun je al zien hoe het linker sterrenstelsel langzaam wordt opgeslurpt door de rechter. NGC 6286 trekt slierten van gas en andere materie uit de buitenste gebieden van de schijf, waardoor NGC 6285 vervormt en vervaagt.

NGC 6285 en 6286 bevinden zich op een afstand van 250 miljoen lichtjaar van de aarde en staan 130.500 lichtjaar van elkaar af. © ESA/Hubble & NASA, K. Larson et al.

Het verhaal van Arp 293 is overigens verre van uniek. Hubble heeft al vaker interacties tussen twee sterrenstelsels in beeld weten te vangen. Toch is elke foto weer een lust voor het oog.

Bronnen: ESA/NASA, New Atlas

Beeld: ESA/Hubble & NASA, K. Larson et al.

KIJK 12-2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK