Insecten pakken de snelweg

André Kesseler

25 maart 2010 14:33

Nieuw onderzoek wijst uit dat insecten vaste ‘snelwegen’ in de lucht gebruiken om over de wereld uit te zwermen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door wetenschappers van het Engelse Rothamsted Research Institute. Dat bouwde daar een speciaal radarsysteem voor, de VLR of vertical-looking radar.

Volgens de onderzoekers gebruiken bijvoorbeeld motten en vlinders een soort intern kompas om de wind te vinden die ze de gewenste kant uit brengt.  Tijdens zo’n vlucht kunnen ze snelheden van 100 kilometer per uur halen en, zo bleek verder uit het onderzoek, hele generaties insecten gebruiken  jaar na jaar dezelfde routes. Zo vinden ze in het najaar en masse hun overwinteringsplaats rond de Middellandse zee en vliegen ze langs dezelfde weg terug als de temperaturen in noordelijker streken weer wat aangenamer worden.

Volgens onderzoeksleider Jason Chapman is het opvallend dat maar heel weinig dieren de verkeerde kant op vliegen. “Naarmate we meer informatie kregen, raakten we steeds meer onder de indruk van hoe slim en subtiel het systeem in elkaar zit”, zegt hij.
Hoe de insecten precies bepalen wat de beste wind en de juiste richting is, weet men nog niet. Chapman denkt dat turbulentie een belangrijke rol speelt. Maar daar zal het team zich de komende tijd over gaan buigen.

Bronnen: BBC News