Kolossale inktvis blijkt langzame lafaard

KIJK-redactie

14 mei 2010 10:00

De kolossale inktvis, ‘s werelds grootste ongewervelde dier, is allesbehalve de snelle en vraatzuchtige jager die wetenschappers dachten dat hij was.

Het dier, dat leeft in de diepe wateren van de Zuidelijke Oceaan, is al decennialang een bron van bijna mythische verhalen, omdat de wetenschap zo weinig over het dier weet. Lang werd aangenomen dat de kolossale inktvis een pijlsnelle en agressieve jager was. Maar in werkelijkheid is het slechts een langzaam zeedier dat prooien vangt die niet goed opletten.

Die conclusie trekken wetenschappers uit een studie naar de fysiologie en eetgewoontes van andere diepzeesoorten, waarbij ook de grootte (tot maximaal 15 meter) van de kolossale inktvis in ogenschouw werd genomen.

“Het begrijpen van de levenswijze van de kolossale inktvis is belangrijk voor de voortdurende onderzoeken naar geheimzinnige grote zeedieren”, zegt Dr. Rui Rosa van de Universiteit van Lissabon. “In ons onderzoek presenteren we de eerste schattingen van de metabolische en energetische eisen waar deze gigant aan zou moeten voldoen.”

Omdat dit afschrikwekkende dier zeer zelden wordt gevangen (dood, laat staan levend) is er vrijwel geen informatie over het beest beschikbaar. Daarom gingen de onderzoekers uit van de eigenschappen van andere inktvissen, en gebruikten ze die data voor hun onderzoek.

Bronnen: BBC News