Last van ongedierte? Verwarming aan!

KIJK-redactie

08 maart 2010 10:00

Een Britse ongediertebestrijder claimt hét middel tegen ongedierte bedacht te hebben. Het bedrijf verandert een ‘bezette’ woning tijdelijk in een heteluchtoven waardoor alle insecten en larven sterven.

Het klinkt simpel. Een mobiele boiler, een warmtewisselaar en een arsenaal aan pijpen aansluiten en dan de ruimte verwarmen tot zo’n 56 graden Celsius, waardoor het ongedierte sterft. Maar toch had het Britse Rentokil drie jaar nodig om dit systeem, Entotherm genaamd, te ontwikkelen.

“De hitte vernietigt alle belangrijke eiwitten en tast het weefsel van insecten dusdanig aan dat ze sterven”, aldus Savvas Othon van Rentokil tegenover New Scientist. Bij deze methode is het volgens Othon niet nodig om het ongedierte eerst op te sporen. Waar de beestjes ook zitten, sterven zullen ze.

Anderen plaatsen daar vraagtekens bij. Critici betwijfelen of Entotherm de hele ruimte wel voldoende kan verwarmen. Sommige insecten zitten achter plinten of in matrassen. De vraag is of ook daar de temperatuur genoeg stijgt om kakkerlakken, pissebedden of mieren te doden. En mocht dit lukken, dan het is te hopen dat het pleisterwerk aan het plafond niet uitdroogt en naar beneden komt.

Bronnen: New Scientist