Kijk dinsdag naar vallende sterren!

Naomi Vreeburg

09 december 2016 16:00

meteorenzwerm

Dinsdag 13 december kun je weer genieten van een lucht vol vallende sterren.

De meteorenzwerm Geminiden rukt weer op! Dinsdagavond 13 december rond een uurtje of 10 zullen de eerste vallende sterren langs de hemel schieten die je gewoon met het blote oog kunt zien. Er hoeft geen telescoop of verrekijker aan te pas te komen. Vanaf 23:00 uur zullen er steeds meer vallende sterren te zien zijn.  Pas rond 4 uur ’s nachts neemt het aantal vallende sterren af.

Lichtspoor

Helaas zouden we er nog veel meer kunnen zien als de maan een beetje meewerkte. Woensdag – een dag na Geminiden – is er namelijk sprake van een supermaan. Het hemellichaam is dinsdag al behoorlijk vol en geeft daardoor veel tegenlicht. Wat ons zicht op de vallende sterren niet ten goede komt. In plaats van 120 meteoren per uur zien we er nu ‘slechts’ 35 per uur.

Benieuwd waar de vallende sterren door worden veroorzaakt? Door de planetoïde (en mogelijk uitgedoofde komeet) Phaethon. Stofdeeltjes van deze planetoïde botsen met de luchtmoleculen in onze atmosfeer. Daardoor vallen de moleculen uit elkaar in elektrisch geladen deeltjes en komt er licht vrij. Dit is het lichtspoor dat je kunt zien.

Perseïden

Naast de Geminiden zijn er natuurlijk nog een aantal sterrenregens. De Lyriden in april, Perseïden in augustus en Leoniden in november. Van deze zwermen zijn de Perseïden toch wel de mooiste. Maar de meteorenzwerm Geminiden mag er ook zijn.

Bron: hemel.waarnemen.com, Parool