MRI is watching you

Naomi Vreeburg

02 mei 2018 08:59

MRI

Hoe ziet de binnenkant van je mond eruit als je praat? En hoe ziet je borstkas er van binnen uit als je ademhaalt? Bekijk de MRI-filmpjes.

Toen de technologie magnetic resonance imaging, oftewel MRI, nog in de kinderschoenen stond, kon het maken van een scan wel een paar uur duren. Mede door de Duitse natuurkundige Jens Frahm is dat nu niet meer het geval. Hij ontwikkelde midden jaren tachtig samen met zijn team de scantechniek fast low angle shot (FLASH) en versnelde hiermee het MRI-proces.

In 2010 dook Frahm weer op met een nieuwe methode: FLASH2. Hiermee konden processen binnenin het lichaam in real-time worden gefilmd met behulp van MRI. Frahm is voor deze doorbraken nu genomineerd voor de European Inventor Award 2018 en ter ere daarvan heeft het Max Planck Institute, waar de natuurkundige werkzaam is, MRI-filmpjes vrijgegeven.

Zo kun je mede dankzij de methodes van Frahm in bovenstaand filmpje ontdekken hoe je mond en keel eruitzien als je spreekt. Fascinerend om te aanschouwen hoeveel je tong beweegt wanneer je op de praatstoel zit.

Ook je organen zijn niet veilig voor de MRI-technieken. Zo kun je op dit tweede filmpje de bewegingen van je interne organen – zoals het kloppen van je hart – zien. Petje af voor John Frahm.

Bronnen: Max Planck Institute, IFL Science