Muis wordt lesbisch door genetische manipulatie

kijkmagazine

14 juli 2010 10:00

Koreaanse onderzoekers hebben de seksuele voorkeur van vrouwtjesmuizen weten te veranderen door een bepaald gen te wissen.

Na deze ingreep waren de proefdieren niet meer geïnteresseerd in mannetjes en roken ze liever aan vrouwelijke dan aan mannelijke urine. Ook probeerden ze te paren met andere vrouwtjes.

Oorzaak van die gedragsverandering was het wissen van het toepasselijk genaamde gen FucM. Dit zorgt er normaal gesproken voor dat het enzym fuctose mutarotase wordt aangemaakt. Wis je het gen, dan komt het bijbehorende enzym niet meer terecht in het zogenoemde alpha-feto-eiwit. En zonder dit enzym is dit eiwit niet in staat om te voorkomen dat het hormoon oestrogeen het vrouwelijke muizenbrein ‘vermannelijkt’.

Het onderzoek is niet direct relevant voor mensen. Bij ons maakt namelijk niet oestrogeen, maar testosteron het brein mannelijker. Toch willen de onderzoekers gaan kijken of het ‘uitzetten’ van het FucM-gen bij mensen gevolgen heeft voor hun geaardheid. Maar, zo geven ze toe, het kan moeilijk zijn om voor zo’n vervolgstudie vrijwilligers te vinden.

Bronnen: New Scientist, BMC Genetics